Boutade schrijft voor Special Olympics

Op 1, 2 en 3 juli 2016 vonden de Nationale Spelen plaats voor sporters met een verstandelijke handicap. De organisatie van de SONS 2016 vroeg schrijvers, fotografen, uitgevers en ontwerpers om samen een magazine te maken in het kader van dit sportevenement. Namens Boutade interviewde ik vijf ambassadeurs van de SONS 2016: politicus Thom de Graaf, generaal buiten dienst Peter van Uhm, presentator Jochem van Gelder, marsleider van de Vierdaagse Johan Willemstein en directievoorzitter van de Rabobank Rijk van Nijmegen Antoine Driessen.

Goede doelen

logo SONS 2016

Wat beweegt deze drukbezette, publieke figuren om tijd te steken in goede doelen? Waarom hebben ze zich juist aan dit goede doel verbonden en wat houdt hun werk als ambassadeur in? Met deze vragen in het achterhoofd bezocht ik de ambassadeurs en sprak met hen over hun doelen en drijfveren en hun taak als ambassadeur.

“Het is mooi als je dit soort dingen voor de samenleving kunt doen”, aldus voormalig commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm over zijn inzet voor de Special Olympics. De ambassadeurs zijn eensgezind over het belang van het evenement: er moet meer aandacht gevestigd worden op het belang van een gezonde leefstijl voor verstandelijk gehandicapten en sport is daarbij een belangrijk onderdeel. Door aan te sluiten bij het project Uniek sporten wil de organisatie achter de Special Olympics meer sportmogelijkheden creëren voor mensen met een verstandelijke beperking.

De ambassadeurs wilden de G-sporters niet alleen een mooi feest bezorgen: ze willen de aandacht van het grote publiek vestigen op de bijzondere manier waarop G-sporters hun sport beoefenen: “De sporters die meedoen met de SONS zijn een mooi voorbeeld van hoe de sportbeleving bij iedereen zou moeten zijn”, verklaarde presentator : Jochem van Gelder: “Hoe collegiaal ze zijn, hoe intens een doelpunt gevierd en hoe intens er wordt meegeleefd als iemand geblesseerd is. Het is de ultieme beleving van sport”. Peter van Uhm verwoordde het als volgt: “Van de oprechte vreugde die deze sporters hebben, krijg je als toeschouwer al energie. Daar kunnen al die duurbetaalde voetballers die na een doelpunt naar de camera toe rennen zodat de hele wereld kan zien dat ze een doelpunt hebben gemaakt, niet tegenop.”

Netwerk

Wie een groot evenement organiseert en daar veel media-aandacht op wil vestigen, heeft bekende gezichten en goede ingangen nodig. De ambassadeurs hebben vooral op die punten een belangrijke taak vervuld. Zo legde marsleider Johan Willemstein contact met het defensiebedrijf, dat ieder jaar een kampement opbouwt in Heumensoord voor de militairen die deelnemen aan de Vierdaagse: het kamp werd eerder in gereedheid gebracht en diende op 1, 2 en 3 juli als Olypmisch dorp voor de G-sporters. Thom de Graaf, onder meer voorzitter van de Raad van Commissarissen van de moedermaatschappij van Connexxion, legde het contact dat leidde tot het busvervoer van alle sporters.

De ambassadeurs staken ook tijdens het evenement de handen uit de mouwen: Jochem van Gelder presenteerde de grootse openingsceremonie van de SONS in het Goffertstadion. Voormalig commandant der strijdkrachten Peter van Uhm fungeerde als marsleider van de wandeldriedaagse. Rabobankdirecteur Antoine Driessen zette zich, samen met 150 medewerkers van Rabobank Rijk van Nijmegen, in als vrijwilliger.

De complete interviews verschijnen binnenkort in het magazine over de Special Olympics Nationale Spelen 2016 en zijn te lezen op deze website.

FacebookTwitterPinterestDelen