Hoe schrijf ik een persbericht?

Promotie van je product, dienst of evenement vraagt zo nu en dan om een persbericht. Elke ondernemer, organisatie of vereniging heeft hier wel eens mee te maken. Hoe schrijf je een effectief persbericht? Welke onderdelen mogen niet ontbreken? Wie benader je met je bericht en op welke manier? Lees dit blog voor handige tips!

Opbouw en essentiële onderdelen

Je persbericht wordt in eerste instantie gelezen door een journalist of redacteur en hij of zij heeft het druk, druk, druk. Hoe lang je ook op je bericht hebt gezwoegd; de ontvanger heeft waarschijnlijk geen tijd om het helemaal te lezen. Begin je persbericht daarom met een koptekst: een inleiding die gericht is op de journalist of redacteur. Geef in deze koptekst de essentie weer van het verhaal dat je te vertellen hebt en spoor de journalist aan om het artikel te plaatsen.

Inleiding

Na de koptekst volgt het persbericht zelf. Omdat je van tevoren niet weet of het persbericht in zijn geheel of slechts gedeeltelijk overgenomen wordt, maak je je artikel oprolbaar: je begint met een samenvatting en weidt daarna uit. De inleiding van je persbericht bevat altijd de volgende onderdelen: wat (heb je te bieden, wat gaat er gebeuren?), wie (organiseert het evenement, wie levert de dienst?), waarom (organiseer je iets, welk doel heb je? Met andere woorden: waarom is je bericht interessant en voor wie?), waar en wanneer (vindt het evenement of de gebeurtenis plaats?). Besteed niet meer dan één zin aan elke vraag en formuleer daarmee je inleiding. De meest essentiële zin kun je vervolgens gebruiken als onderwerp van je e-mail, uiteraard voorzien van het woord ‘PERSBERICHT’.

Basistekst

Na de inleiding volgt de basistekst van je persbericht. Persbericht schrijvenZorg ervoor dat de tekst die nu volgt helder, prettig geschreven en taalkundig correct is, zodat hij letterlijk overgenomen kan worden. Hou je tekst kort en bondig en maak gebruik van tussentitels. In de basistekst geef je in verschillende alinea’s antwoord op de vragen die je ook in de inleiding hebt behandeld. Je geeft gedetailleerde informatie en gebruikt citaten: van de organisator van het evenement, een deelnemer aan de vorige editie van je seminar, een bestuurslid van je belangenvereniging, etc.

Je basistekst is ook de plek waar je een profielschets van jou, je bedrijf, of je vereniging invoegt: een zogenaamde boiler plate. In deze tekst, waarvan bedrijven of organisaties vaak een standaardversie hebben die steeds opnieuw wordt gebruikt, vindt de lezer een overzicht van het doel van en de mensen achter je organisatie en de diensten of producten die geleverd kunnen worden.

Noot aan de redactie

Na de basistekst is je persbericht afgerond. Maak dit visueel duidelijk door middel van een horizontale streep onder je basistekst. Voeg onderaan je bericht nog een noot voor de redactie toe met daarin de gegevens van de contactpersoon en de organisatie en eventueel een link naar beeldmateriaal.

Verspreiding

Je persbericht is gereed. Lijst geadresseerden makenAls je vaker persberichten hebt verstuurd, heb je waarschijnlijk een lijst met contactpersonen bij nationale, regionale en lokale bladen, websites, tv- en radiozenders.  Stuur het bericht aan jullie algemene e-mailadres en stuur alle geadresseerden een blinde kopie (BCC).

Heb je nog geen lijst met contactpersonen? Stuur je bericht dan naar de algemene redactieadressen van de media die je wil bereiken. Op internet worden door diverse websites lijsten bijgehouden van deze adressen (bijvoorbeeld op Wikipedia), dus je hoeft geen uren te zoeken.

Doelgroep

Je schrijft elke tekst voor een bepaalde doelgroep. Ook bij het versturen van je persbericht hou je hier rekening mee. Het heeft immers weinig zin om je persbericht over een braderie in Groningen te sturen naar de redactie van Dablad de Limburger of het Leidsch Dagblad, of om je bericht over het uitbrengen van een nieuw kinderboek te sturen naar het Financieele Dagblad.

Nazorg

Je persbericht is geschreven en verstuurd. Zorg er nu voor dat de contactpersoon, die bij het persbericht is vermeld, goed bereikbaar is en een lijstje met informatie bij zich heeft, waardoor hij/zij op elk moment de pers op een overtuigende manier te woord kan staan. Hou de media in de gaten om te zien of je bericht is geplaatst. Als er weinig of geen publicaties volgen, neem je telefonisch contact op om te informeren naar de stand van zaken.

Afhankelijk van het doel van je persbericht kun je hierna nog allerlei vervolgstappen zetten om meer publiciteit te genereren, zoals het sturen van een vervolgpersbericht met nieuwe informatie (bijvoorbeeld nieuwe namen die zijn toegevoegd aan de lijst van artiesten voor een festival), of het organiseren van een publiciteitsstunt, zoals een wedstrijd, winactie, etc.

——-

Heb je ondanks deze tips nog vragen over het schrijven of versturen van een persbericht, of heb je nieuws te melden maar heb je geen tijd om het persbericht en/of de nazorg zelf te verzorgen? Neem dan contact op!

FacebookTwitterPinterestDelen